Sobre Patum

10 maig

josaltantmassa_rgb_w

En primer lloc, dir que no sóc ningú més o menys important al món Patumaire, i amb això (que sembla sens dubte falsa modestia) vull dir que sóc un més a fer més gran i millor la festa. Però, crec que la festa no depèn exclusivament de totes les persones que organitzem alguna part de la festa, o de els que tenim la sort de participar-hi com a comparsa. La festa (no oblidem el concepte de festa) crec que també la fem tots, i amb això vull dir que per molt que no sigui com a molts ens agradaria, hem de fer el possible per canviar-la, però des del respecte i sobretot des de l’il·lusió i el sentiment.

Aquesta Patum serà força diferent per a mi, de fet, ja ho està sent. La pèrdua del meu avi, es fa més evident en els dies en que s’acosta Corpus. Tinc al meu cap i al meu cor lligams invisibles que em retornen instantàniament al passat. Viatjo instantàniament en el temps, i veig al meu avi, recordo les nostres converses sobre patum, el veig passejant pels assaigs amb les mans darrera l’esquena, amb aquell caminar característic seu i no tinc pena, el que sento és alegria. Crec que l’avi estava orgullós de com portem la festa, de com la gaudim i de com l’hem fet més oberta i organitzada. Avui puc dir que amb tots els meus amics de la Patum Infantil, tenim un objectiu comú: Fer-ho passar bé als nens i nenes que  hiparticipen directa o indirectament.

Indestriablement, la Patum però també és festa per a mi, responsabilitat a l’hora de dur la massa i fer que el poble la salti amb alegria, que sacsegi el foc amb il·lusió i vestir de la millor manera possible a tots aquells que saltin de Ple. Si, sóc un privilegiat, però no he de demanar-ne perdó a ningú, sóc un privilegiat perquè m’ha apassionat sempre la Patum i per aquest motiu he acabat estant-ne al bell mig. Després de 25 anys (que es diu aviat) sent el “nen” juntament amb el meu amic i germà de pólvora Monti, vam ser escollits per la comparsa per formar-ne part, i tot i que no havia estat mai la nostra prioritat, vam estar molt contents. Ens podreu trobar durant tota la Patum (som fàcils de veure vestits de vermell) i el divendres també ens trobareu treballant per a la Patum Infantil. Tenim molta sort de poder viure aquests dies d’una manera especial i pensar que algun dia, noves generacions pendran el nostre relleu encara em fa sentir més especial.

Disfruto de la Patum, sense complexes i no sóc dels que m’agrada criticar-la (les coses es podrien fer millor, si, segur, sempre! però si només tenim cinc dies… gaudim-la fins a no tenir forces). Uniu-vos i balleu el que toquin els músics, salteu a la Plaça, torreu-vos als bars, rieu amb els amics, salteu amb els vostres fills, nebots, pares i néts, perquè el miracle de Berga torna d’aquí a molt poc!. Visca la nostra festa i aquesta Catalunya rica en cultura popular!.

